Paragraphs
Tekst

Het klinkt heel interessant en dat is het ook!

Eén van de theorieën die de basis vormen voor het werk van de Kindertalentenfluisteraar is: De positieve psychologie van Barbara Fredrickson. Positieve gedachten over onszelf maken ons gezonder, opener en creatiever. Positieve emoties zorgen voor minder stress, nieuwe breinverbindingen en creatieve oplossingen. Het stelt mensen in staat om hun eigen talent en potentieel te ontwikkelen en persoonlijke relaties op te bouwen.

De tweede theorie is van Martin Seligman, de vader van de positieve psychologie. Hij toonde aan dat mensen gelukkiger en veerkrachtiger zijn als ze hun unieke combinatie van talenten kennen en weten hoe ze deze kunnen inzetten in hun leven.
Deze twee bewezen theorieën inspireerden Luk Dewulf en Els Pronk tot het ontwikkelen van een 40 talentenkaarten. Bijvoorbeeld: de sterktearchitect, de beeldorganisator, de bezige bij en de bruggenbouwer. Hierbij zit ook een “lege” talentenkaart die de persoon zelf kan invullen. Het is niet zo dat er maar 39 talenten bestaan.

Afbeelding
Tekst

Talenten ontwikkelen zich in goede relaties

Aan de hand van een aantal talentengesprekken gaan we samen een portfolio vormen van de talenten die het kind of de jongere bij zichzelf herkent. Deze talenten zijn activiteiten en hobby’s waarbij je de tijd vergeet, waar je blij van wordt en mentaal oplaadt. Je hoeft er niet goed in te zijn! Het vormen van een portfolio doen we door gebruik te maken van verschillende werkvormen, omgevingen en materialen. Het portfolio kan thuis, op school en met vrienden worden verrijkt.

Talenten ontwikkelen zich namelijk in goede relaties. Als jij en mensen die belangrijk voor jou zijn, oprecht zien en benoemen wat jouw talenten zijn, worden ze wakker. Het maakt dat je ziet wat je bijdraagt, wat jouw rol is in jouw omgeving. Door met jouw talenten aan de slag te gaan in verschillende situaties komen jouw talenten in actie. Daar word je sterker en veerkrachtiger van. Het is als een nieuwe energiebron! Het doel is om kinderen en jongeren zo te versterken van binnenuit. Het authentieke deel van hen serieus te nemen en te ontwikkelen zodat bepaald gedrag niet meer nodig is om zichzelf te beschermen.

Afbeelding